Translate

fredag 1 november 2013

Oförmåga att skapa

Jag håller på att skriva ett arbete i historia. Ämnet är HBT (homosexuella, bisexuella och transpersoner), och jag har själv valt det. Jag har aldrig skrivit arbeten, uppsatser, på det här sättet. Jag har fått en manual, alltså hur arbetet ska ställas upp. Det ska vara inledning, frågeställning, syfte, metod (i detta fallet muntlig historia), analys, källförteckning och litteraturförteckning. Typsnittet ska vara new times roman , fet still 16 punkter där, normal 12 punkter där, källmarkeringar osv. Sen tillkommer såklart egna rubriker och det viktigaste - själva innehållet. Där är två syften med att vi i klassen får göra detta, dels för att vi ska lära oss vad muntlig historia är och dels (och troligtvis främst) för det är såhär arbetena ska se ut på högskolan. Det är ju bra att redan nu få lära sig hur arbeten ska se ut. Problemet för mig då, ja det är att jag inte tycker mig kunna skriva, eller rättare sagt skapa/konstruera. Jag fungerar bättre med rena fakta. Här ska det vara en analys av det jag skriver, det ska vara jämförelser. 
Här är förvisso en egen skapad mening: Muntlig historia innebär att i en analys återge en levande persons erfarenheter om en händelse genom att intervjua denne.
Jag har gjort intervjuerna, jag har (som den ända i klassen) skrivit hela arbetet och lämnat in i tid. Och eftersom jag lämnade in i tid, har jag fått feedback och får då möjlighet att bygga ut och/eller fördjupa. 
Nu är det ju så att jag sitter här och skriver, och ska vara klar till måndag (eftersom jag begärde ett datum då jag ville inte arbeta med detta hela terminen, som en del skulle göra enligt läraren), och känner fortfarande att jag inte kan skapa....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar