Translate

söndag 26 januari 2014

BMI

Jag vägde mig för några dagar sedan och låg ungefär där jag trott. Så kollade jag mitt BMI nu precis och fick nästan en chock. 28,7. Det låter ju riktigt mycket. Enligt sidan där jag räknade ut BMI:et skulle jag behöva gå ner 11,7 kilo för att komma ner på normalvikt. Men muskelmassa, benstomme och liknande måste ju spela in också, så att köpa det BMI:et rakt av ska jag nog inte. Men visst, jag vill gärna gå ner 10-12 kilo. Men när jag börjar tänka att jag måste gå ner minst 10 kilo fungerar det inte. Då gör jag en planering för flera månader framåt och för mig är det en dag i taget som gäller. Först och främst är det viktigaste att bara för idag ska jag inte använda socker. Genom det mår jag bättre och effekten blir tids nog en viktminskning.
Det är blir både "bara för idag" och planering. Beslutet Bara för Idag handlar om det känslomässiga, att bara för idag ska jag inte agera på känslorna.

2 kommentarer:

  1. Det där med BMI och där katten skiten, slänger jag i samma påse.
    Det känns väldigt ålderdomligt med BMI, som du säger med benmassa och muskelmassa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gör som Sverker Olofsson, slänger BMI:et i soptunnan! :)

      Radera