Translate

torsdag 30 januari 2014

Lexbase

 Jag känner mig som en röd prick.


Företaget Lexbas, en online-databas, gör det möjligt att söka efter personer via personnummer, namn och adresser för att se om de förekommer i domstolshandlingar. Dessa laddar man då ner mot en mindre kostnad.

Problem med Lexbase


Problemen är att även vittnens och målsägandes fullständiga uppgifter finns med.
Man kan ju fråga sig om människor kommer känna sig så trygga med att vittna i rättegångar efter det här? Förvisso är alla sådana här handlingar offentliga och går att begära ut från domstolarna, men nu blir det i en helt annan omfattning - och på bara ett par sekunder.
En annan grupp människor som får sina fullständiga uppgifter uthängda är våldtäktsoffer. Som om det inte krävts fruktansvärt mycket mod och kraft för att bearbeta sig genom traumat och rättegången, så plötsligt kan alla se vad hon/han råkat ut för? Exakt allt som hände, ord för ord.
När man söker på adresser kommer röda prickar upp - de betyder att här finns det dömda personer. Problemet är att det är adressen den dömde hade vid tiden för domen och därför kan det bo andra människor där nu. Man utsätter alltså dess personer för en fara.
Även personer med skyddade uppgifter har blivit uthängda.
Jag själv är en röd prick hos Lexbase eftersom jag är dömd för flertalet brott som jag begått. Jag skäms oerhört för de brotten och ångrar så innerligt vad jag gjort. Det är snart två år sedan sista domen och varje dag jobbar jag på att vara en bättre människa. Först och främst genom att inte använda några droger, inklusive alkohol och nikotin, men också genom att utbilda mig för att sedan kunna betala tillbaka till samhället genom skatteintäkter och med min profession. Jag tror inte det i alla lägen är bra att hänga ut personer så som Lexbas gör. Jag tror snarare det är väldigt farligt, dels mot berörda personer men också mot samhället som sådant. Ett samhälle som mer och mer kommer bygga på rädsla.

Försvarar inte


Jag skriver inte detta för att försvara alla som är dömda. Jag kan förstå att man i olika situationer vill och behöver veta utdrag från belastningsregister och liknande. Men att systematiskt lämna ut uppgifter om precis allt och alla, ord för ord, kan skada mer än göra nytta. Inte minst för alla målsägande, vittnen och personer som visat sig vara oskyliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar