Translate

tisdag 14 maj 2013

Skuldsanering

Igår hade jag ett informationsmöte med en budgett och skuldrådgivare, samma dag som jag dessutom fick beskedet att min hepatit c är utläkt genom behandlingen jag genomgått. Att bli av med mina skulder är också en sån där stor sak som följt mig genom livet. Det kommer bli som en milstolpe. Om jag inte minns fel hade jag skulder redan som tonåring. Det var andra regler och lagar då. Barn fick sättas i skuld. Exempelvis via skolfoton som sedan föräldrarna inte betalade, även läkarbesök. Mina skulder började tidigt och jag gjorde verkligen inget för att inte dra på mig nya. Förr gick det så lätt att beställa hem saker på faktura (utan kreditkontroller som krävs idag) så jag skickade efter mycket som jag sen sålde för att få droger. Samma sak med det lokala biblioteket, och det i staden bredvid. Jag maxade vad man fick låna, i dvd och cd's. Jag har fruktansvärt många obetalda läkar- och tandläkaravgifter. Jag mixtrade med mitt dåvarande vísa-kort och blev skyldig nästan 30000 på det.. Jag har blivit dömd åtskilliga gånger och fått böter och även skadestånd. Sen alla hyresskulder. Sammanlagt ligger jag nånstans runt 600000. Allt har bara rullat på i och med missbruket. Kort sagt har jag varit extremt oansvarig.
Jag har varje månad betalat genom utmätning från kronofogden, men det täcker inte ens räntorna som ökar över 1200 kronor varje månad. Det finns ingen chans att jag skulle kunna betala tillbaka allt och skuldsanering är ända utvägen. Visst, jag har varit ett "kräk", men nu försöker jag förändra livet och förhoppningsvis kommer jag få jobb i framtiden och därmed kunna betala tillbaka i form av skatt. Men jag behöver samhällets hjälp genom denna tjänsten, skuldsanering alltså. Rådgivaren bedömde mina chanser som goda, men det är inte aktuellt direkt. Först måste jag verkligen klara av att hålla en budget och absolut inte dra på mig nya skulder. Annars är det ingen mening med skuldsanering och en sån kan man få endast en gång i livet. Om den blir godkänd kommer den pågå under 5 år där jag lever på existensminimum.
Vi har gjort en budget och den känns genomförbar. Mitt mål är att hålla den cirka 1 år och sedan ansöka om skuldsanering. Det är redan fruktansvärt snålt men tanken är att jag ska ta makten över pengarna, att jag ska styra vad dom ska gå till och därmed få dom att räcka. En förutsättning är att jag inte använder narkotika, alkohol eller nikotin. Så återigen är jag oerhört stolt över att vara nykter och drogfri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar