Translate

onsdag 10 april 2013

Choklad & Gud

Ja, jag äter choklad, mycket choklad. Jag äter så mycket choklad att det är ett problem. Egentligen är det sockret, för det spelar inte så stor roll om det är choklad eller låt säga kakor. Kakor som jag för övrigt vräkt i mig idag. Det är det där med balans, och balans för mig är riktigt svårt gällande i stort sett allt. Beroendesjukdom stavas det problemet för mig. Nu är jag i tillfrisknade och jag försöker ta ansvar för min sjukdom. Men jag har också förstått att ta en sak i taget, det viktigaste först, och då handlar det om att låta bli heroinet för min del. Sen är det klart att jag kan försöka begränsa sockerintaget, men inte "slå på mig" så hårt för att jag äter det.
På morgonen, faktiskt i sägnen innan jag ska sova med, så ber jag till "min gud". Vem och vad den eller det nu är. Just nu är jag i det skedet där jag försöker lägga över, att låta guds vilja ske. 3:e steget: vi tog ett beslut att lägga vår vilja och våra liv i händerna på gud, som vi uppfattade honom. I bönen har jag angående choklad bett om att guds vilja ska ske, men sedan ätit en massa choklad/kakor under dagen ändå. Det är ju fel att tro att det är guds vilja. Det är ju inte guds vilja som sker, att jag sen äter det, det är min egen vilja. Precis som det var min egen vilja att jag använde heroin och andra droger i stort sett hela livet till för ett år sedan. Det är just därför det är viktigt att jag hittar modet och tilliten att lägga över min vilja.
Att inte låta min vilja styra, men samtidigt inte sitta på soffan och tro att jag ska bli styrd av guds vilja. Knepigt, men jag kommer dit, för jag vill.

3 kommentarer:

  1. Godis är gott, jag äter på tok för mycket och har ständigt sötsug!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En teori är att det säkert är därför man har sötsuget, just för att man börjat äta det söta. Det blir en "mer-effekt".

      Radera
    2. Det tror jag också, ändå låter jag inte bli! Borde ju för vikten, hälsan, allmänna välmåendet...

      Radera