Translate

måndag 15 april 2013

Framtidsutsikter

Jag funderar, jag tänker och försöker få till en hållbar planering. Det kanske är dumt att "bestämma" hur dom närmsta åren ska se ut men jag tror det är bra att ha framtidsutsikter. Även i missbruket dök det ordet upp, framtidsutsikter, oftast förknippade jag det med hur mycket jag kunde köpa in och vad jag kunde tjäna på försäljning, hur många som var "beroende" av mig på grund av att jag hade drogerna. På något sätt gillade jag den känslan. Antagligen för att jag kände mig behövd. Förtjänsten injicerade jag i armarna i form av heroin. Ibland betydde framtidsutsikter också att bli drogfri, skaffa ett jobb, få en fungerande ekonomi och framför allt att kunna må bra. Oftast stannade det vid en hastig tanke, drogerna var så mycket starkare än min vilja. Det är drogerna nu också, därför är det så otroligt viktigt för mig att inte ta den där första fixen (eller någon annan drog). Även om jag vill ta en dag i taget känner jag att jag behöver tänka igenom mina framtidsutsikter. Förvisso har jag nyss sökt en utbildning, en yrkes-vuxenutbildning, och jag har ett studiebesök på onsdag angående en eventuell praktik. Men ärligt talat så vet jag ju inte om jag klarar av den utbildningen, jag kanske behöver repetera en del. Det är trots allt 12 år sedan jag pluggade något.
Och samtidigt har en annan tanke börjat ta form, att läsa in hela gymnasiet och få högskolekompetens. Det skulle ta några år och sen med högskola ytterligare några. Tänk att bli akademiker, kanske socionom. Sen om något år är det dags att söka skuldsanering, den tar 5 år. Jag tänker att som student är man fattig så varför inte kombinera de två. Tänk att kanske vara skuldfri och utbildad, exempelvis socionom. Att få behålla de pengar jag tjänar, att känna att det är ekonomiskt lönt att jobba. Att kunna välja var och hur jag vill bo. Det tål att tänkas på.
Som sagt, allt tål att tänkas på mer än en gång. Jag vill bygga ett bra och grundligt liv, och samtidigt må bra. Idag är ännu en nykter och drogfri dag, så förutsättningen för en bra framtid har jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar