Translate

tisdag 20 november 2012

Min medicin och min åsikt


Förkyld

Jag tror jag börjar bli lite förkyld. Nästan rinner och känner mig trött. Men annars mår jag rätt bra.
Jag skrev aldrig något igår, Måndags. Men en av mina rutiner en Måndag är besök på LARO-mottagningen. Jag hämtar min medicin där en gång i veckan. Samtidigt lämnar jag urinprov, som både görs snabbtest på och som skickas på analys. Som jag nämnt innan är jag glad över den höga kontrollen med tanke på att själva programmet och dess läkemedel ofta väcker starka åsikter.

Drogersättningmediciner

På LARO mottagningen ger man Metadon eller Buprenorfin (Subutex och Subuxone), numera helst den senare och då i form av Subuxone. Av Metadon blir man aningen "sänkt". Det ges ibland som starkt smältlindrande. Alla som har behövt ta starka smärtstillande mediciner vet att man blir lite avtrubbad då.
Det gäller även sina känslor. Subuxone (som jag har) har däremot inte den effekten. Den påverkar inte de receptorerna i hjärnan som lindrar smärta och därför blir man heller inte avtrubbad. Det i sin tur gör att man har ett normalt förhållande till sina känslor. Jag är ingen farmaceut så jag kan i och för sig inte förklara de exakta skillnaderna.
Jag pratade med en person som hade haft Metadon under många år. Han hade inte kunnat gråta mer än vid nått enstaka tillfälle under all den tiden. Jag har sista tiden gråtit var och varannan dag. Jag känner verkligen känslor och även om dom inte alla gånger är speciellt sköna är jag glad för det.

Åsikt

Även jag hade förr starka åsikter om programmet/medicinerna. Numera ser jag det faktiskt som väldigt bra att det finns. Men inte just Metadon, med tanke på den drogliknande effekten det ger.
Men jag började ifrågasätta mina åsikter igen alldeles nyligen, angående om jag faktiskt är drogfri och annat. Tankarna väcktes genom att jag är med i NA, anonyma narkomaner.
Mina slut-tankar blev att jag accepterar att detta är min väg fram. Precis som många andras. Jag tror att människor kan gå olika vägar men ändå nå samma mål.
Jag hade provat flera sätt och just nu är det detta som fungerar . Detta tillsammans med na-möten. Jag har dessutom lagt "alla korten på bordet" för min läkare så han vet hur han bäst kan hjälpa.
Sen sköter jag medicinen till punkt och pricka. Det måste handla om syftet när man tar en medicin har jag fått höra och det stämmer ju.
Det är möjligt att jag skulle kunna hålla mig drogfri endast genom programet på LARO-mottagningen. Men jag tror inte riktigt det i längden. Det är därför jag vänt mig till NA (anonyma narkomaner).
Jag vill dessutom mer än att vara drogfri, jag vill förändra mig själv som person. Det är ju denna personen som mått dåligt, som inte kunnat hantera livet och främst känslorna. Så därför behöver jag jobba med mig själv för att inte droger ska bli en utväg igen.

Sponsor, steg

Jag har alldeles nylig skaffat en sponsor i NA för att börja arbeta med deras steg.
Det är 12 steg, och 12 traditioner i NA. Det finns många behandlingshem som använder sig av "12-stegsmetoden". Jag känner mig verkligen sugen på att börja arbeta med mig själv. Där kommer sponsorn också in i bilden som fungerar lite som en handledare, om jag förstått det rätt. Igår fick jag beställt boken "Stegarbetsguider", eller rättare sagt; min syster visste vem som hanterar litteratur och meddelade att jag behöver en bok. Tänk, den boken kostar 125 kronor och en sponsor kostar inget. Det är minst sagt billigt för en så stor investering av sitt liv som det är!
Klicka  här  för att veta mer om Anonyma Narkomaner.



Idag har jag annars haft träning på dags-planeringen. Det blev 10 minuter på cykel, 10 minuter på rodd och 30 minuter på crosstrainer. 760 kalorier totalt blev förbränningen, och det behövs efter bakningen härom dagen kan jag säga! :) Men men, man ska ju leva med :)
Nu blir det en kopp varm choklad och lite tv-tittande. Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar