Translate

fredag 23 november 2012

Veckoslut


Fredag kväll, början på helgen!

Just nu är både vardagar och helgerna lite som samma dagar, i och med att jag inte har något jobb. Men visst, jag gör lite skillnad på dagarna.
Fredagskväll förr innebar oftast också alkohol. Jag har inte druckit något sen jag blev drogfri. Men suget efter alkohol kommer ibland. Just det där sociala över det är jobbigt.
Jag tänker på hur det är att träffa nya personer, kanske en ny kille så småningom. Jag har ju oftast varit påverkad. Jag vet att jag inte kan dricka alkohol dock. Det leder direkt vidare till heroin för mig.
Men man kan ju umgås utan alkohol, man kan ha väldigt kul utan alkohol dessutom.
Ikväll skulle jag egentligen hängt med min syster och nån vän till henne ut på ett uteställe. Vi skulle se premiären av Champagne Safaris nya show. När jag fick frågan funderade jag lite och sa sen ja. Men sen började tankarna och det slutade med att jag tacka nej.
Jag blev orolig för att vara bland en massa onyktra människor. Hur skulle jag uppleva det, skulle jag bli sugen, skulle jag kunna hantera det isåfall?
Min syster och en till av sällskapet dricker heller inte alkohol så jag behövde inte oroa mig över det. Jag har pengar och busskort, så om jag skulle känna för det hade det inte varit några problem att ta mig därifrån.
Men just nu kände jag mig för osäker på mig själv och då kändes det bättre att ta det säkra före det osäkra.

Ikväll ska jag istället jobba lite med en hemuppgift jag har. Den handlar om självförtroende och är en förlängning av en återfallsprevention som kallas för Väckarklockan. Det är är ett antal samtalssessioner som bygger på KBT (Kognitiv beteende terapi). Det är LARO-mottagningen som erbjuder detta.
Den handlar om att lära sig strategier för att bibehålla sin drogfrihet.
Sen har jag fått boken "Stegarbetsguider" som är precis som det låter, arbetsguider för stegarbetet i NA (Anonyma narkomaner). Det är tolv steg. Så jag tänkte börja läsa lite i den också.
I alla fall inledningen och skumma igenom steg ett.
"Vi erkände att vi var maktlösa inför vårt beroende, att våra liv hade blivit ohanterliga"
 -Steg ett. För att imorgon gå igenom det ordentligt.


Ja så jag har ju att göra. Dessutom har jag en bra film som ligger och väntar och har fixat lite fruktsallad.
trevlig kväll önskar jag dig som läser här, det ska jag ha! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar