Translate

måndag 3 december 2012

En bra dag


Dagen har varit bra känner jag!
Sov underbart gott och hade egentligen  kunna ligga kvar ett par timmar till. Men gick ändå upp relativt sent, klockan 9.
Först fick katten mat och sen började jag morgonen med frukost, en kopp te och Nyhetsmorgon på 4:an.

Nyheter, samhällsfrågor och politik intresserar  mig.
Intresset starta år 1999-2000 när jag blivit dömd till kontraktsvård på ett behandlingshem som hette Håkansgården. Jag hade suttit häktad i 28 dagar. Misstänkt (och skyldig såklart) för narkotikabrott, stöld, vapenbrott, försök till varusmuggling, misshandel, brott mot knivlagen. Minns inte om det var mer, men det är ju verkligen mer än tillräckligt! Jag blev som sagt dömd till kontraktsvård, så kallad paragraf 34, i 12 månader. Behandlingen kändes som den gick väldigt bra. Jag gick på psykoanalys två gånger i veckan. På det stället hade man ingen möjlighet att studera eller ha nån praktik, istället hade man olika ansvarsområden på själva hemmet. Jag minns att jag tog på mig flera. Bl.a att sköta trädgården och poolen. Jag hjälpte till mycket med handling, matlagningen och städning. När 12 månader började närma sig sitt slut kände jag att jag inte riktigt var "färdigbehandlad" och ansökte därför om 6 månaders förlängning, vilket jag blev beviljad. Under de sammanlagt 18 månaderna jag var där höll jag min drogfri.
På den tiden, i viss mån även nu,  vaknade jag väldigt tidigt och den ända som var vaken och uppe då var verksamhetschefen. Han satte sig alltid klockan 06 för att titta på Nyhetsmorgon och det var då mitt intresse för nyheter, samhällsfrågor och politik började.
Efter den behandlingen höll jag mig tyvärr inte helt drogfri speciellt länge. Kort sagt så började det med mycket festande, sedan kom dåligt mående och kort därefter var ett fullskaligt missbruk ett faktum.

Efter frukosten ringde jag min sponsor i NA.
Jag hade skjutit på det och kände att ringer jag inte nu blir det inte av idag heller. När vi väl pratade gick samtalet dock förvånansvärt lätt så det ska jag försöka ta med mig till nästa gång. Vi pratade lite allmänt och sen om hur mitt mående varit lite till och från de sista dagarna. Han kände igen det från början av sin tid som drogfri och det var skönt att höra hur han gjorde för att ta sig igenom det. Jag berättade att jag håller på att arbeta med boken stegarbetsguiden och jag frågade också om en fråga där som jag inte riktigt förstod. Annars så fick jag beröm och medhåll och det var ett bra samtal.

Efter samtalet sydde jag några tröjor. Inte hela tröjor alltså, jag sydde lite där sömmarna gått upp. Sen begav jag mig till LARO-mottagningen för drogtest och att hämta medicin. Det blev inget samtal där idag då min kontakt var ledig. Därefter var jag på infektionsmottagningen och lämnade blodprov. Inte kul att få en grov tappningskanyl i armvecket men det gick ända bra. Förhoppningsvis är värdena också bra.
Väl färdig med alla prov mötte jag upp ena syskonet och vi åkte till gymmet. Tog det rätt lugnt där idag. Blir säkert tid för mer gymmande imorgon ändå så. Efter gym blev det mat och sen ett möte. Ett bra na-möte tyckte jag.

Men nu är jag hemma igen och myser till "Jenny Strömstedt", som är ett samhällsprogram på 4:an.
När det är slut ska jag, efter att faktiskt ha haft en riktigt bra dag, sova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar