Translate

måndag 24 december 2012

Julafton


Ja då är det jul, igen. Denna julen har jag varit nykter och drogfri och så vill jag fortsätta.
Minnena från förra julen och förra igen är rätt diffusa. För att inte tala om de ännu äldre. Där finns dock jular som jag varit nykter. Där är de då jag har varit väldigt liten och delvis på grund av droger inte minns särskilt bra. Och där är två jular som jag varit på behandling. Fast det är lättare att vara drogfri under en behandling än ute i riktiga livet.
Under lång tid har jag haft dåliga känslor inför julen. Har inte sett fram emot den över huvudtaget utan mer sett det som något fruktansvärt jobbigt. Det de handlar om är ju alla känslor. Jag kan inte säga exakt vad det är, för det är så mycket. Det handlar också om skam. Skam inför vad jag gjort mot mig själv och speciellt vad jag gjort mot andra. Bara jag tänker på det blir jag tårögd. Men denna julen har varit annorlunda. Jag såg fram emot julen med lite spänning och har faktiskt också haft det trevligt.
Med ett leende på läpparna konstaterar jag att jag haft en nykter och drogfri jul, såhär långt. Det värmer gott att tänka tanken och liksom känna det. Det ger en känsla av spänning till vad som ska komma, för på nått sätt ligger livet framför mig.
God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar