Translate

måndag 31 december 2012

Summering


Nu är detta året snart slut och 2013 tar sin början.
Under 2012 har jag haft både glädje och hemska, jobbiga stunder.
I Januari gjorde jag slut med min kille första gången, sen velade jag lite och gjorde slut definitivt när jag började mitt drogfria liv den 13 Mars. 20 dagar senare slutade jag röka. Den 23 Maj påbörjade jag en interferonbehandling för min lever, den tog 6 månader. Det var mycket illamående, hudproblem och en fruktansvärd trötthet. Efter ytterliggare 6 månader vet jag säkert om jag är frisk, men det verkar så.
De första 7 månaderna av mitt alkohol/drog- och nikotinfria liv bodde jag i en jourlägenhet i ett hus med missbrukare. Min närmsta granne var mitt ex. Det var fruktansvärda månader med mycket oväsen, bråk, haschdofter, påverkade människor, hot och rädsla. Det var också extremt mycket irritation och många tårar. Såhär i efterhand kan jag knappt förstå att jag klarade av allt, speciellt att fortsätta vara drogfri. Men sen den 1 September fick jag en annan tillfällig bostad, också via socialförvaltningen, med målet att slutligen få en mera fast lägenhet inne i samhället. Det blir mycket bussåkande nu, men gärna det egentligen bara för att slippa "knarkarhuset". Den 4 Juni var jag på semester i Danmark. Förvisso med andra från vuxenenheten på socialförvaltningen men det var riktigt trevligt och skönt med ett avbrott från allt det jobbiga där jag bodde. Jag minns att jag stod på baksidan av gården vi bodde på och bestämde för mig själv att när jag kommer hem ska jag börja gå på NA-möten. För ett antal år sedan hade jag varit på ett par stycken, men var inte "redo" för det då. Sen i Juli eller om det var början av Augusti så började jag gå på mötena igen, och har fortsatt med det. Jag vet att jag var fruktansvärt nervös för att träffa folk där, och är ibland nu med, men den 19 September bröt jag tystnaden och "delade" (alltså talade, delade med mig) för första gången. Ibland är det fortfarande riktigt svårt, men det känns ändå bättre. Den 27 November började jag arbete med anonyma narkomaners 12 steg. Jag vill mer än att "bara" vara drogfri. Jag vill lära mig leva på ett annat sätt än tidigare. Den 18 December träffade jag handläggare från försäkringskassan och arbetsförmedlingen för att så småningom börja arbetsträna. Det ska bli riktigt skönt att få en sysselsättning, även om jag är aningen nervös inför det med. Det blir en helt annan typ av rutiner och struktur. Jag hoppas också jag hittar något som jag tycker om, vilket är svårt att veta när jag aldrig haft ett riktigt arbete.
En viktig händelse som skett under 2012,  sen jag blev drogfri, är att kontakten med mitt ena syskon har blivit mycket bättre. Det betyder oerhört mycket för mig. Nu som drogfri är möjligheten att förbättra övriga relationer bättre.
Jag kan konstatera att det faktiskt hänt en del saker under detta år. Som sagt var det många jobbiga stunder, men nu när jag skriver ner det ser jag ju att det faktiskt är många väldigt bra saker med. Det är lätt att ibland glömma faktiskt. Så jag ser med spänning fram emot år 2013!
Trevlig nyårsafton och gott nytt år!

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas att 2013 kommer att bli ett bra år för dig. Keep up the good work!
    Får jag länka till din blogg i min blogg?
    Ha en fin första dag på det nya året :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror verkligen det kommer bli ett bra år, jag tänker jobba för det :) Hoppas det blir ett fint år för dig och din familj med :)
      Ja visst får du det!

      Radera