Translate

torsdag 13 december 2012

Julklappar


Snart är julen här och vem tycker inte om att få julklappar? Det gör väl alla. Men det är minst lika kul att ge julklappar. Fast min ekonomi är inte så rolig. Den består av ca 3800 kronor efter hyran och av det går 960 kronor till pendelkort. Pendelkortet behöver jag för att jag bor lite utanför orten, jag behövder det för att åka till LARO-mottagningen och för att gå på na-möten.
Jag var inne i stan idag och tittade efter julklappar och visst finns det mycket jag skulle vilja köpa, men det mesta kostar en del.
Missbruket har fört med sig stora skulder. Jag har skulder hos en hel del inkassoföretag och hos kronofogden. Sammanlagt rör det sig om ca 700´000 kronor. När jag varit påverkad har jag inte precis tänkt klart utan helt enkelt inte brytt mig om konsekvenser.
Så småningom ska jag försöka få en skuldsanering. Det finns nog ingen chans att jag kan betala allt annars. Bara räntorna på alla olika skulder blir en hel del. Innan en skuldsanering kan bli aktuell måste det gått två år där man inte dragit på sig några nya skulder. Dessutom ska man ha betalat så mycket som möjligt på de man har. Har för mig att reglerna är sånna. Men nu som nykter försöker jag tänka en gång extra innan jag tar beslut, även ekonomiska.
Fast jag ska nog komma på julklappar. Allt behöver inte kosta så mycket. Det finns second hand och man kan ge tjänster :) Sen handlar ju julen om att umgås och ha mysigt med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar