Translate

måndag 7 januari 2013

Egna medel och mer knäckebröd


Det blev mera bakning nu ikväll. GI-knäckebrödet jag bakade igår var så himla gott så det blev två satser till.
Dagen har varit bra, och drogfri. Syndat lite med godsaker dock men det försöker jag ta igen på gymmet. I förmiddags var jag på ett möte med kommunen. Jag har något som kallas "Egna Medel-konto". Det innebär att min aktivitetsersättning går till kommunen, som ser till att räkningarna (i mitt fall hyran) blir betald. Jag tycker det är både skönt och en trygghet. Om något mot förmodan skulle hända så blir jag i alla fall inte vräkt, igen, eller får hyresskulder, igen. Beroende på hur mycket pengar man har, kan man även komma överrens om att handläggaren sparar undan något varje månad. Fast det krävs ju att man har något att spara då, vilket inte jag har i nuläget. Man kan också komma överens om att få sina pengar utportionerat exempelvis en gång i veckan eller två gånger i månaden. Om pengarna tar slut för fort kan det va skönt att ha det så, så man vet att det snart kommer nytt. Men jag har en gång i månaden, känns närmre "verkligheten" och jag får dom oftast att räcka hela månaden numera. Det går ju inget till alkohol, knark och cigaretter längre. I alla fall så blev beslutet idag att mitt "Egna Medel-konto" förlängs 6 månader.
På eftermiddagen träffade jag min kontakt på Laro-mottagningen. Det är 3 veckor sen jag var där nu så vi hade en del att prata om. Det är verkligen inte så att de bara ger en medicin och sen får man klara sig själv. Det finns möjlighet till samtal med sjuksköterska, läkare och psykolog där, vilket är jättebra. Det finns olika terapiformer och övningar man kan gå/göra. En del är obligatoriskt för alla. Dom följer också med (om man vill) på möten med Arbetsförmedlingen Försäkringskassan osv. Bra att det finns resurser.
Mellan mötena träffade jag på en person som jag nyss börjat lära känna. Hon föreslog att vi skulle ta en fika nån dag snart och det vore trevligt. Jag behöver verkligen lära känna lite nya människor. Det finns inte så många kvar sen jag la missbruket bakom mig. Det fanns i och för sig inte speciellt många då heller, de flesta missbrukade ju.
Ja som sagt, det har varit en bra drogfri dag. Nu ska jag ta hand om knäcket som står i ugnen och sen sova!

2 kommentarer:

  1. Låter som du haft en riktigt späckad dag! :)
    Inte jag, men det borde ju varit lätt att räkna ut med tanke på mina blogginlägg idag om dockorna ;) Då märks det att man har tråkigt... Ha ha!

    SvaraRadera