Translate

måndag 21 januari 2013

Stegarbete och inventering

Ikväll har jag ägnat min tid åt NA:s stegarbete.
Jag bestämde mig för att skippa gymmet, skippa tv:n, skippa mobilen och den fruktansvärt tidskrävande datorn med sociala medier och allt annat. Ibland sitter jag där och klickar mig runt & runt och känner att det är riktigt meningslöst. Så istället satt jag här i lugn och ro, alldeles tyst och skönt, och skrev färdigt steg 2.
En annan sak jag tänkte börja göra är en kort "inventering" av dagen. Inte göra det till ett stort projekt, utan bara ett par minuter innan jag ska lägga mig och sova. Jag läste om det i en bok jag läser, "Bara för Idag".
Har jag en knut, stor eller liten, i magen?
Känner jag mig illa till mods över dagen jag just avslutat? 
Vad hände? Vilken var min del i saken? Är jag skyldig gottgörelse?
Vad har gett mig tillfredsställelse idag? 
Var jag produktiv, ansvarsfull, vänlig, kärleksfull? 
Vad gjorde jag idag som jag vill göra igen? 
Tror det kan vara en riktigt bra avslutning på dagen, och säkert något som kan vara bra för alla egentligen.

6 kommentarer:

  1. Den tror jag att jag snor rätt av! Skitbra sätt att reflektera över dagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Jag har skrivit ut frågorna och lagt pappret på sängbordet :)

      Radera
  2. Säger detsamma...de frågorna ska jag använda i min väg tillbaka från utbrändhet och stress. Tack för det. Ha en bra tisdag....en dag i taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir när något jag skriver kanske kan hjälpa nån annan :) Ha en fin Tisdag eftermiddag och kväll.

      Radera