Translate

fredag 4 januari 2013

Självförtroende


Jag behöver jobba med mitt självförtroende.
Ena dagen är jag så nervös, osäker och blyg, att jag inte får fram många ord och blir alldeles varm. Sen nästa dag, som idag, är kontakten med folk inget problem alls.
Jag var på ett lunchmöte idag och där var kanske 8 personer, det gick hur bra som helst. Jag berättade att jag känner mig lite schizofren såsätt att jag ena dagen nästan isolerar mig hemma och att den andra går det sociala riktigt bra. Efteråt funderade jag på om jag varken mådde bra eller dåligt, jag kanske bara flöt med genom att inte tänka så mycket. Det är något jag gör så extremt mycket annars, tänker, det bara snurrar runt runt och runt. Men som jag sa på mötet så är jag tacksam för att hjärnaktiviteten var längre idag eller något :)
Jag minns att jag redan som barn och tonåring var väldigt blyg och tillbakadragen. Sen hinner jag ju inte bli vuxen innan jag går in i ett missbruk. I det stannar jag i vad som känns som en evighet. När jag tänker efter så var jag nykter och drogfri i 18 månader under tiden jag var på ett behandlingshem år 1999-2000 och sedan under ett par månader år 2008. Resten av åren har där alltid funnit någon skit med. Antingen utskrivna tabletter som jag inte skött och blandat med alkohol, illegala tabletter, knark i form av hasch amfetamin kokain extacy lsd, andra droger jag inte ens vet vad det var för något och heroin. Allt som har gått att lösa upp i vätska har jag tryckt i mig intravenöst. Löst upp drogerna i allt från rödvin och läsk till vatten från vattenpölar på marken och ur toalettstolar. Använt gamla, skitiga och blodiga pumpar och kanyler, delat dom med andra. Det är verkligen ett under att jag lever när jag tänker efter. Och under alla åren med missbruk har jag inte haft min egen personlighet och ett riktigt självförtroende, allt har ju grundat sig på drogerna. Så när jag tänker efter så är det inte konstigt om mitt självförtroende inte är så bra alla gånger. Det är inte så konstigt att jag känner mig nervös, osäker och rädd när jag levt större delen av livet med någon form av drog i kroppen. Jag får väl helt enkelt ge det tid, tid att utveckla ett bättre självförtroende i den riktiga världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar