Translate

söndag 13 januari 2013

Symbolik


Jag hade en hemsk dröm nu i natt. Familjen hade beställt en tv från något ställe och som levererades hem. När den kom var tv:n sönder, något med bilden. Min styvfar blev vansinnig och trodde att jag hade haft sönder den när jag bar den. Han tog tag i mig och jag började bli rädd. Han tryckte in mig i ett hörn och jag sa "ska du slå mig eller?". Han slog då ett slag mot sidan av huvudet på mig och rädslan slog på med full kraft. Jag tittade på min mamma som stod brevid, likaså min styvfar tittade på henne, hon fick tårar i ögonen men lämnade rummet. Min styvfar tog struptag på mig och börja kväva mig. Ja försöker skrika på hjälp o vaknar sen oroligt.
Detta var en dröm, men liknande har hänt. Och även om inte mamma var i närheten så måste hon ha visst vad som försegicks. Det var en slags symbolik att hon var med i samma rum.
Jag tänker att det kanske inte är så konstigt att jag gått den vägen jag gått sen. Samtidigt kan man inte skylla allt på sin barndom, och det vill jag inte. Nånstans i livet måste man nog försöka släppa en del, acceptera att de hänt men att man inte kan göra något åt det nu. Så är det i alla fall för mig. Eller jo jag kan göra något åt det, som vuxen kan jag försvara mig, något ett barn varken har möjlighet till eller ens ska behöva!

4 kommentarer:

  1. Tror inte heller att man kan "skylla" på barndom och liknande, men jag tror däremot att det kan förklara en hel del. Men tänk hur stark du är nu som har bestämt dig för att ta dig vidare i livet och acceptera att det har hänt men inte låta det styra dig.
    Släppa och acceptera och gå vidare från den punkten man är, det tror jag är viktigt.
    Så nu går det ju bara uppåt, eller hur?
    Kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, jag brukar tänka så att det kan bara bli bättre nu :)

      Radera
  2. Morning o tack för titten in hos mig i julas! Sent omsider är jag här hos dig...
    Men fy fasen vilken hemsk dröm! Värre är ju att det finns ett uns sanning i den också...!
    Har läst lite bakåt hos dig...beundrar dig!! Jag klarar ju inte ens av att sluta röka...
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morning, och tack för titten!
      Att sluta röka sägs vara det svåraste, men tids nog klarar du säkert med det :) Det sociala tyckte jag var jobbigt, och vanan. Men nikotinplåster tar suget helt och kan va bra att använda första 1-2 månaderna.
      Kram

      Radera