Translate

måndag 11 februari 2013

Ny rutin

Mindre värk i benen nu när jag inte rör mig mycket alls. Det lilla jag gick innan, från bussen till jobbcoachen och mötet, gjorde stundtals fruktansvärt ont.
Jag talade med mitt ex i eftermiddags, jag ville verkligen inte det men var "tvungen". Han är sen tidigare skyldig mig pengar, och med 122 kr och 9 dagar kvar tills nya är jag i starkt behov av dem. Jag hörde direkt att han var kraftigt påverkad så om han minns vad jag sa är oklart. Men jag hoppas det. I sådana här stunder, när ekonomin är riktigt ansträngd, kommer också de kriminella tankarna. Tankar som att göra nån narkotikaaffär för att få snabba pengar. Eller nån stöld. Sånt som jag varit van vid att göra. Men jag skulle aldrig kunna göra något sånt som nykter. Jag skäms så över allt skit jag gjort. Så småningom kommer ekonomin bli bättre och tills dess får jag lära mig hushålla med det jag har på ett bättre sätt. Det är dock inte så lätt som det låter, när jag varit van att prioritera annat.
Ja hm, nä det kändes inte bra att prata med honom, ex:et. Så mycket minnen som kom upp. Att jag levt så, och med honom, det kändes så långt borta och nästan overkligt. Hur har jag kunnat, tänkte jag. Hur f-n har jag kunnat det! Jag är oerhört stolt att jag tagit mig ur det, och tacksam och glad.
När jag kom hem gjorde jag en kopp med grönt te och satte mig i soffan. Jag startade inte datorn eller tv:n, utan bara satt en stund i tystnad och drack te´t och varvade ner. När koppen var tom satte jag igång min meditations-skiva och mediterade 30 minuter.
Jag tänkte att jag ska försöka göra det till en rutin. Att vänta med att starta datorn, tv:n och sätta mobilen på ljudlös. Att varva ner med en kopp te och sen meditera. Det är ett bra sätt att låta tankar, känslor och eventuell stress att lägga sig. Att känna att precis när jag kommer hem så släpper jag allt utanför och bara tar hand om mig själv, med lugn och ro en stund.
Ja, det ska bli en ny rutin.


12 kommentarer:

  1. Låter som en bra rutin, man behöver varva ner! Jag lägger mig på spikmattan i princip varje dag och är glad att jag gör det. Då kan man inte göra nåt annat, bara blunda och vara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, jag har fortfarande inte provat spikmattan, jag bara glömmer av det :( Bra att jag blir påmind!

      Radera
    2. Tror inte du fixar det, män är så känsliga, tycker att det gör ont ;) Hihi... Taskigt av mig, men allvar, vet flera karlar som inte kan, men fruarna klarar det!

      Radera
    3. Det ska bli intressant att se :)
      Trevlig onsdagskväll!

      Radera
  2. Hej du Mister!

    Meditation är fantastiskt när man får rutin på det. Vilket ju jag inte har, men det har hjälpt mig fantastiskt mycket tidigare i livet.

    Jag har länkat till dig från mig. Du fårla säga till om det inte känns ok.

    Tänkte på dig när jag var nere i Helsingborg hos min bror i julas... när vi tog tåget. Vad är det, det heter? centrumringen? När man ser en del av allt som föresgår där gör det lite ont i en. Du är mycket mycket stark och jag hejjar på dig som tagit dig ur missbruket.

    Jag har tänkt att säga det länge, men jag har haft det en aning intensivt. Eller ja, jag har det... hur som helst - heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hej!
      Det tar ett tag att komma in i meditationen, men jag tror med det är bra.
      Du får absolut länka :) Kan jag göra detsamma?

      Knutpunkten i Helsingborg menar du ? (tåg & busscentralen) Ja usch, det är hemskt som det går till där. Alla unga som dras in i skiten, att det sker i stort sett helt öppet.. man blir både ledsen & förbannad!
      Ja tack, just idag är det 11 månader sedan jag blev nykter och drogfri. Även om det många gånger är en kamp så blir det ändå lättare med tiden.
      Jag följer din blogg, och förstår att det inte är lätt alla gånger för dig heller. Du är också stark!

      Radera
    2. Knutpunkten ja, lite trött, hittade det inte i minnesbarken. Ja det är tragiskt, helt klart. 11 månader, hur firar du året? :)

      Klart du länka. :)

      Radera
    3. Hur jag ska fira året får jag se då, det känns bäst att ta det då och inte planera för det redan :)

      Radera
  3. Tänk, nu är DU en inspiration för ANDRA... Bara det borde ge dig lite extra styrka när det känns tungt, att andra läser din blogg och tänker "stark kille, sån vill jag vara"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ger extra styrka, och glädje om det kan hjälpa någon annan :)

      Radera
  4. Jag tror att snabba lösningar på problem alltid dyker upp i hjärnan när man är i ett trängt läge. Det är nog helt normalt. Sen handlar det om att låta det stanna vid tankar, vilket jag är övertygad om att du kommer att göra. Lite tips på vägen om hur du kan tjäna några extra kronor (nu handlar det inte om stora pengar direkt, men alla bäckar små). Kolla in blogvertiser.se. Sen kan man även vara med i lite paneler för att ge sin åsikt om olika saker (ex Conciliapanelen och Filmpanelen). Det finns säkert massor av andra sätt att få ihop lite extrapengar till kassan via Internet och du kan ju testa att googla lite på det om det känns som något du vill göra.

    Härligt att läsa om din nya rutin. Tror det är helande att hitta sin inre ro. På tal om spikmattor som nämns i en tidigare kommentar, de är att rekommendera. Jag har tendensen att somna på dem bara, hehe. Vi har den svenska varianten på spikmatta här hemma. Den är bra, men jag brukar ha en t-shirt eller nåt tunt klädesplagg på mig när jag använder den (vilket var evigheter sedan, för jag glömmer också).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det nog. Tack för tipsen :) jag ska kolla dom och prova gooogla lite med.
      Ja jag måste verkligen komma till skott och prova spikmattan! Låter klokt att ha en t-shirt på sig, i alla fall tills man vant sig kanske.
      Trevlig onsdagskväll!

      Radera