Translate

fredag 1 februari 2013

Arbetsträna

Som jag skrev kort igår så börjar jag hos jobbcoachen på tisdag. Det blir en kort dag, 10-12, och en kort vecka för jag har bara en tid till och den är på torsdag. På tisdagen ska vi göra en planering för ca 5 veckor om jag förstått det rätt. De 5 veckorna är jag där på jobbcoach-stället. Under veckorna är det olika aktiviteter som individuella samtal, självkänsla/självbild, motivation, kompetensinventering, work shop, gruppaktiviteter, branschsökning, studiebesök, friskvård (fast nu tränar jag ju redan rätt mycket själv).
Allt behöver inte finnas med, likaså kan man lägga till annat. Man tar också med annat jag gör i planeringen, som na-möten. Möteslokalen ligger dessutom väldigt nära.
Ja, det låter och känns bra. Jag har ingen erfarenhet av sånt här, som nykter. Sen har det varit en del röster på nätet och via olika medier om hur negativa de här ställena är, men jag tänker som så att dels så belyser media inte de positiva historierna lika mycket som de negativa och dels är det här helt och hållet mitt eget initiativ och utan krav från något håll. Jag kan när som helst avsluta utan att riskera min ersättning. Jag tror att det gör att jag går in i detta med en helt annan inställning än någon som måste gå där.

Efter de 5 första veckorna ska jag tillsammans med jobbcoachen ha hittat ett företag där jag kan få göra en praktik. Dom har en del kontakter med olika företag och jag kan själv med komma med förslag. Självklart bör man tänka på saker som om det är ett ställe som längre fram kan tänkas erbjuda anställning osv. Arbetsförmedlingen kunde också ställa upp med kurser/utbildningar om det skulle komma att behövas för en anstälning. 
Men först och främst handlar det om att arbetsträna, att se vad jag har för arbetsförmåga. Rutiner och struktur. I detta projektet, med rehabilitering/arbetsträning, kan jag vara inskriven under 12 månader. 
Tar jag det bara lugnt, fortsätter vara nykter och drogfri och tar emot den hjälpen som ges så borde det här bli bra för mig. Jag går i alla fall in i detta med en positiv känsla.

Passar på att önska alla en trevlig fredagskväll & helg!

5 kommentarer: