Translate

måndag 4 februari 2013

Sköldkörteln

Jag fick veta för några dagar sedan att min sköldkörtel inte producerar sköldkörtelhormoner som den ska. Det skrev jag kort om då också. Nu har jag i alla fall börjar med en medicin som heter Levaxin. Jag märker inget ännu, men det tar väl lite längre tid än så. Samtidigt vet jag inte riktigt vad för någon skillnad jag ska märka. Jag märkte ju inte att det var fel på den från första början ens. Eller ja, jag hade ju fått för mig att den överproducerade, men att den skulle gjort det hela livet då pga mina problem med värme. Men den underproducerar och det stämmer inte alls med det här att jag blir så varm, om jag förstått det rätt. Jag har fel på termostaten brukar jag säga lite skämtsamt, även om det är förbannat jobbigt. Men idag fick jag veta att "felet" uppstått i samband med när jag avslutade interferon-behandlingen för levern. Eller mellan November och Januari för att vara mer precis. Hm, ja mer än så vet jag inte. Man kunde se det på prover som är tagna innan och det senaste då när det upptäcktes. En remis är skickad till husläkaren så jag tänkte att jag ger det en vecka och ringer sen och kollar. Jag vill ju gärna att dom kollar upp det och inte bara sätter mig på en medicin.
Dagen har varit bra annars. Nykter & drogfri. Måndag innebär laro-mottagningen. Prover, medicin & samtal. Han med ett na-möte innan också. På vägen hem stannade jag till på gymmet. Tog det betydligt lugnare där idag och brände "bara" 670 kalorier. Hemskt att säga/skriva det, men jag blir lite besviken på mig själv om jag bränner nånstans under 1000 kalorier. Jag förstår ju att det är bra, men jag vill ändå mycket mer. Jag ser framför mig vad det motsvarar i mat och då skulle jag helst vilja bränna som igår, 2884 kalorier, Varje Dag.
Hm, nä det ska bli bättre! Jag ska bli snällare mot mig själv!

7 kommentarer:

  1. Ja, fastna nu inte i mat/tränings-missbruket. Har en dotter med anorexi, trodde hon mådde mkt bättre nu. Ikväll har hon precis berättat att hon bara äter hälften av vad hon ska...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt att byta ut ett missbruk ja. Snart kommer jag nog inte ha tid att träna så mycket dock, vilket är bra.
      Oj, vad jobbigt :( Hoppas det går att få bukt på.
      *styrke-kram*

      Radera
    2. Tack...Ja det har varit jobbigt, fast hon är vuxen och inte bor hemma... Hoppas det inte blir för illa nu, utan bara är en tillfällig svacka!

      Radera
  2. Min sambo hade överproduktion utan att veta om det. Jag märkte det och skickade han till doktorn. Han svettades som en gris, hade jättehög puls även om han inte ansträngde sig det minsta och gick ner typ 45 kg i vikt utan att ändra något på mat eller träningsvanor.
    Han har både medicinerat och fått radiojod och mår mycket bättre nu efter ca ett år. Det kan nog vara lite lurigt att upptäcka både över och underproduktion, det är ju inget som kommer över natten precis.
    Ha en fin dag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur du märkte det!
      Ja jag märker ju ingetting, vilket känns konstigt. Hm, jag har lite oro i kroppen men det har jag haft innan med. Jag tänker att det kanske bara är något tillfälligt, om det kan fungera så kanske.
      Tack, hoppas din dag med varit fin :)

      Radera
  3. Du kanske märker sedan att allt inte var bra innan ;) Man vet ju aldrig :)

    SvaraRadera